Wednesday, March 24, 2010

Cukuplah Najib, Muhyiddin

Kalaulah berlaku masalah teknikal semasa percetakan, mesin cetak  mula boleh berfikir, artikel mungkin menjadi seperti berikut.

Cukuplah Tee Keat Najib, Soi Lek Muhyiddin... — PAwang Tak Selamat


Sampai bila kemelut sandiwara kepimpinan MCA UMNO akan berlarutan bertahan? Itulah persoalan yang berlegar di kalangan orang ramai terutama ahli-ahli parti itu.

PAwang setuju dengan penegasan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Gua Musang Mohd. Najib Tun Razak Razaleigh Hamzah bahawa MCA UMNO perlu selesaikan segera krisis dalamannya royalti minyak demi mengukuhkan kedudukan BN. Jika tidak diselesaikan, ia hanya merugikan MCA UMNO selain membuang masa dan tenaga kepada hal yang tidak wajar. Tumpuan sepatutnya diberikan kepada tugas-tugas parti untuk menolong rakyat.

PAwang tidak berminat mengulas panjang. Sudah banyak analisis tentang MCA UMNO ditulis tetapi realitinya kemelut parti royalti minyak itu semakin buruk. Pelan damai Perjanjian tidak dihormati, formula alasan  demi formula alasan gagal dan penyelesaiannya entah ke mana. Terbaru, ada beberapa bahagian rancangan mencadangkan bekas Presiden MCA MB Johor, Ong Ka Ting Muhyiddin bertanding jawatan Presiden MCA UMNO pada pemilihan baru hujung bulan ini  akan datang. Ia cadangan menarik tetapi PAwang tidak fikir ia akan membantu UMNO.

Dalam kita menyerahkan kepada MCA UMNO untuk menyelesaikan sendiri kemelut meneruskan sandiwara mereka , ia tidak bermakna kita harus mengunci mulut. PAwang percaya isu tersebut tidak juga boleh selesai jika Presidennya, Ong Tee Keat Najib berundur. Begitu juga dengan Timbalan Presiden, Chua Soi Lek Muhyiddin. Membenarkan Tee Keat Muhyiddin yang dibelenggu isu kewibawaan dan Soi Lek Najib dengan isu moralnya - terus berada dalam kepimpinan - hanya merisikokan lagi MCA UMNO dan BN.
PAwang percaya MCA UMNO tidak ketandusan pemimpin. Kalangan pemimpin pelapis boleh dijadikan sandaran. Tinggal lagi semua pihak harus berani mengambil langkah besar. Tee Keat Najib dan Soi Lek Muhyiddin terlebih dahulu harus merasa malu bertaubat. Janganlah gadaikan parti untuk ego dan kepentingan sendiri. Prestasi MCA UMNO pada pilihan raya umum lalu sudahlah buruk bukannya sebaik mana, bagaimana mahu bangkit menyakinkan membangunkan rakyat jika para pemimpinnya masih mementingkan soal jawatan. Bosan PAwang. - Cetusan Malaysia

No comments: